بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی از چه سنی شروع می شود؟

مشاوره رایگان

و ثبت نام دوره های آموزش زبان

 

تماس با مرکز زبان ایرانیان

آموزش زبان انگلیسی برای کودکان از چه سنی مناسب است؟ بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی چالش بزرگی برای همه ایجاد کرده است. برای اکثر قریب به اتفاق زبان آموزان این سوال پیش می‌آید که بهتر است از چه سنی برای آموزش از صفر زبان انگلیسی شروع کنیم؟ یا بهترین سن برای ثبت نام کلاس زبان چه سنی است؟

همه ما می‌دانیم یادگیری و آموزش زبان در کودکی به مراتب راحتتر و سریعتر انجام می‌گیرد. اما به راستی بهترین زمان یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان چه سنی است؟ روش آموزش زبان به کودکان چگونه است؟ آموزش زبان دوم از کودکی چه فوایدی دارد؟ و آیا کلاس زبان برای کودکان مفید است؟

شاید گاهی با خود فکر کنید که آموزش زبان دوم به کودک چه لزومی دارد و کودکان برای آموزش زبان انگلیسی وقت زیادی دارند. اما واقعیت این است که در مورد این چالش بررسی‌های زیادی صورت گرفته است که در اینجا به نتایج این تحقیقات می‌پردازیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما در آموزشگاه زبان ایرانیان باشید تا به این سوال پاسخ دهیم: بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان چه سنی است؟

در چه سنی کودکان آمادگی یادگیری زبان را دارند؟

این موضوع که کلاس زبان انگلیسی از چه سنی مناسب است همواره دغدغه والدین بوده و هست. حتما شما هم شنیده‌اید که اغلب کارشناسان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در سن کودکی است. در تحقیقاتی موشکافانه، اینطور گزارش شده است که سن 6 الی 7 سالگی اوج یادگیری و دستیابی به مهارت‌های زبانی برای کودکان و بهترین سن برای شرکت در کلاس زبان آنلاین انگلیسی کودکان است.

اما مسئله مهم این است که معمولا کودکان انگیزه و علاقه‌ای برای اینکار ندارند و این علاقه بتدریج از نوجوانی و در برخی افراد در جوانی شکل می‌گیرد. بهتر است بدانید هر چه سن زیادتر می‌شود، مهارت یادگیری زبان دوم به اندازه تسلطی که بر زبان مادری داریم، نخواهد بود و قدرت یادگیری کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود.

بخوانید تا بیشتر بدانید: مدت زمان یادگیری زبان

بهترین-سن-یادگیری-زبان-چه-سنی-است؟

نتایج تحقیقی دیگری که در دانشگاه MIT آمریکا انجام شد، نشان می‌دهد که افراد یک دوره مشخصی دارند که توانایی بالایی از درک مهارت‌های جدیدی مثل یادگیری زبان در آنها وجود دارد. بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در این تحقیق قبل از 10 سالگی عنوان شده است.

به بیانی دیگر زیر 10 سال به مراتب یادگیری آسانتر بوده، اطلاعات جدید بیشتر در ذهن افراد می‌ماند و وفق شدن با آن نیز راحتتر خواهد بود. با این وجود بهترین زمان آموزش زبان انگلیسی به کودکان بحثی است که نیاز به بررسی های بیشتری دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تحقیقات صورت گرفته در مورد سن مناسب برای یادگیری زبان

در یک مطالعه تخصصی برای کشف بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی، جامعه آماری 670 هزار نفری از افرادی با ملیت‌های مختلف و در سن‌های متفاوت مورد ارزیابی دانشمندان قرار گرفتند. در این بررسی مهارت یادگیری زبان انگلیسی از لحاظ گرامر دستوری صورت گرفت.

بهترین-سن-یادگیری-انگلیسی

در این آزمایش، ابتدا آزمون گرامری از افراد گرفته شد و در این آزمون از افراد شرکت کننده خواسته شده بود که سن شروع آموزش زبان انگلیسی و همچنین مدت زمانی که آموزش دیده اند را وارد کنند. در این بین، حدود 246 هزار نفر از کل افراد اظهار داشتند که در محیطی انگلیسی زبان بزرگ شده‌اند.

بخوانید تا بیشتر بدانید: دایره لغات زبان انگلیسی

از طرفی بقیه افراد حاضر در این تست نیز، اعلام کرده بودند که دو زبانه یا چند زبانه بوده اند. قاعدتا برای بالا بردن دقت اینکه بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی چه سنی است، افرادی که زبان مادری آنها انگلیسی بود از آزمون حذف شدند.

از لحاظ سنی نیز آمار نشان داد که اکثر افراد جوانان 20 تا 30 ساله بودند و کمترین سن فرد شرکت کننده در آزمون 10 سال و بالاترین سن نیز 70 سال بود.

بهترین-سن-آموزش-زبان


با بررسی این آمار محققان به این نتیجه رسیدند که بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی قبل از 10 سالگی است اما افرادی هم که در دوره نوجوانی به یادگیری زبان انگلیسی پرداختند از نتایج خوبی برخوردار بودند به طوری که در نتایج این تحقیق توصیه شده است اگر می‌خواهید به تسلط خوبی مانند زبان مادری برسید، حتما قبل از 18 سالگی شروع به فراگیری زبان جدید کنید.

کلیک کنید تا بدانید بهترین ساعت یادگیری زبان انگلیسی چه ساعتی است؟

آیا کلاس زبان برای کودکان مفید است؟

از مجموع تحقیقات صورت گرفته میتوان گفت که اگر چه بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی قبل از 10 سالگی و در بازه 6 الی 7 سالگی و در روایتی از دانشگاه هاروارد سن 2 الی 3 سالگی است اما بازهم تاکید می‌کنیم که قبل از سن نوجوانی و پیش از 18 سالگی نیز می‌توانید به تسلط خوبی در زبان دوم برسید.

بهترین-سن-آموزش-زبان-از-کودکی-است

حال سوال اینجاست که والدینی که از سن 3 الی 4 سالگی به فرزندان خود زبان دومی مثل زبان انگلیسی را می‌آموزند، با وجود اینکه این کار خواسته و انگیزه کودکشان نیست، در حقیقت به چه چیزی فکر می‌کنند که چنین تصمیم مهمی را عملی می‌کنند؟

پاسخ این است که اولا آینده نگری این والدین ستودنی است و با اینکار باعث می‌شوند از حداکثر ظرفیت فرزند خود در جهت آموزش زبان دوم استفاده کنند. چرا که ذهن کودکان در سنین 3 الی 4 سالگی مانند ظرف خالی است که برای پرکردن از اطلاعات دنیایی که در آن قرار گرفتند، قابلیت بالایی دارد.

بخوانید تا بیشتر بدانید: یادگیری زبان انگلیسی از صفر تا صد در خانه

از طرفی، تحقیقات مختلفی نشان داده است که از همان سنین کودکی پایه‌های خلاقیت، قدرت تفکر، انعطاف پذیری، هوش اجتماعی بالاتر و قدرت تصمیم گیری در افراد شکل می‌گیرد.

آموزش-زبان-در-بهترین-سن

این ویژگی‌های فردی در افراد مختلف می‌تواند با بازدهی بیشتری شکل بگیرد، به شرط آنکه در سنین کودکی به یادگیری زبان انگلیسی پرداخته باشند. بنابراین یادگیری زبان انگلیسی در سنین کودکی، حداقل از دو جنبه بسیار مهم مثبت ارزیابی می‌شود.

هوش اجتماعی

بررسی ها نشان می‌دهد که کودکانی که در زیر 10 سالگی، شروع به یادگیری زبان دوم می‌کنند نه تنها در تسلط پیدا کردن به آن از موفقیت بالاتری برخوردارند بلکه از هوش اجتماعی بالاتری هم برخوردارند. به عبارتی دارای روابط اجتماعی بهتری با دیگران هستند و این موضوع باعث بهبود سطح کلی دانش کودک در سایر دروس مدرسه نیز می‌گردد.

آیا-کلاس-زبان-برای-کودکان-مفید-است؟

یک نتیجه جالب از تحقیقات صورت گرفته برای پیدا کردن بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی نشان می‌دهد که اگر افراد قبل از نوجوانی و به خصوص در دوران کودکی زبان دوم (مثلا زبان انگلیسی) را بیاموزند، لهجه بهتری نیز خواهند داشت. به بیان دیگر، تلفظ واژگان این افراد به افراد بومی انگلیسی زبان نزدیک تر است.

به همین دلیل است که بیشتر کارشناسان، بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی را مرز 10 سالگی می‌دانند. چرا که مغز کودکان هنوز در یادگیری زبان مادری خود نیز در حال توسعه است و هنوز پیشرفت آن کامل نشده است. این نکته را نیز فراموش نکنید که یادگیری زبان انگلیسی در کودکی به هیچ وجه باعث نمی‌شود که کودک زبان مادری خود را به سختی بیاموزد و یا به طور کلی خللی در آن ایجاد شود.

آیا-بهترین-سن-یادگیری-زبان-انگلیسی-برای-همه-کودکان-یکسان-است؟

کودکان از چه سنی زبان مادری خود را می آموزند؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کودکان از 6 ماهگی شروع به فرایند یادگیری زبان مادری می‌کنند. از طرفی، شاید بارها در اطراف خود دیده باشید که برخی والدین فرزندان خود را در سن 3 الی 4 سالگی به مهدهای دوزبانه می‌فرستند و یا از معلم خصوصی زبان انگلیسی در منزل برای فرزندان خود استفاده می‌کنند. چرا که طبق تحقیقات بسیاری بهترین سن شروع یادگیری زبان انگلیسی در کودکان، همین بازه 3 الی 4 سالگی است.

آموزش-زبان-را-از-چه-سنی-شروع-کنیم

موسسه زبان ایرانیان یکی از موسساتی است که در زمینه تدریس زبان دوم از جمله زبان انگلیسی به کودکان متخصص بوده و کلاس های زبان موزیکال برای کودکان برگزار می‌کند تا فضای یادگیری برای کودکان مفرح و جذاب باشد.

ارتباط با ما و مشاوره رایگان: 02126132159 و 02122810482

آیا بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی برای همه کودکان یکسان است؟

در حالت کلی نمی‌توان برای همه کودکان نسخه یکسان پیچید و گفت تمامی کودکان باید در سن 3 الی 4 سالگی یادگیری زبان دوم را شروع کنند و بهترین سن برای یادگیری زبان انگلیسی در تمام کودکان مشترک است. اما همانطور که حتما متوجه شده اید نتایج تحقیقات نشان داده است که به طور میانگین این بازه سنی نتیجه بهتری در یادگیری زبان انگلیسی در برداشته است.

بخوانید تا بیشتر بدانید: آموزشگاه های معتبر زبان انگلیسی در تهران

از طرفی اگر بخواهیم با جزئیات بیشتری به این موضوع بپردازیم باید شرایط و محیط یادگیری کودکان را نیز در نظر بگیریم. به عنوان مثال توصیه می‌شود که کودکانی که به هر علتی در سنین 3 الی 4 سالگی استارت یادگیری زبان دوم را نزده اند در سن 6 الی 7 سالگی که شروع به خواندن و نوشتن می‌کنند، زبان دوم را نیز بیاموزند. در این حالت نیز بهتر است فرزندان خود را 2 الی 3 بار در هفته به کلاس زبان بفرستید و یا 3 جلسه در هفته را در منزل خودتان یا تحت نظر معلم خصوصی به آموزش زبان کودکان خود بپردازید.

بهترین-زمانی-که-می-شود-زبان-یاد-گرفت-کی-است

اما اگر شرایط تمرین و تدریس زبان به کودک بیش از یکبار در هفته مهیا نبود، بهتر است سن یادگیری را به سن 12 سالگی به تعویق بیندازید. چرا که طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است کودک در آن سن با یکبار در هفته چیز مفیدی آموزش نخواهد دید.

بنابراین بهتر است آموزش یکبار در هفته را به سن 12 سالگی موکول کنید تا کودک از نظر ذهنی به شناخت کاملتری نسبت به جهان و اطراف خود رسیده باشد. چرا که کودک در این سن، به سطحی رسیده است که اگر در هر صورت زمان‌های کمی هم در ارتباط با یادگیری زبان باشد، باز هم بتواند به محض یادگیری واژگان یا گرامرهای دستور زبان، تصور صحیح و در عین حال خلاقیت بالایی برای حفظ آموزش در ذهن خود داشته باشد.

کلیک کنید تا بیشتر بیاموزید.

لیست دوره های آموزشگاه زبان ایرانیان

Tags: مقالات آموزش و تقویت زبان انگلیسی

مقالات مشابه

  • الهام

    سلام. دختر من الان سه سالشه. میتونه تو دوره های زبان شما شرکت کنه؟

    پاسخ
    • admin

      سلام الهام عزیز
      بله ما در مجموعه ایرانیان برای بچه های سه سال دوره دوره آنلاین آموزش زبان کودکان با عنوان مدرسه زبان داریم که با موسیقی و بازی آموزش زبان رو برای بچه ها به شیرین ترین اتفاق زندگی اونها تبدیل می کنیم.

    • admin

      سلام الهام عزیز
      بله دختر شما میتونن تو دوره های آموزش زبان کودکان 3 سال یا مدرسه زبان شرکت کنند.

  • سوسن

    سلام
    پسر من الان سه سالش هست و من نسبت به ثبت نام پسرم در کلاس زبان مردد هستم. بنظر شما 3 سالگی میتونه بهترین سن مناسب برای یادگیری زبان انگلیسی باشه یا زوده واسش؟

    پاسخ
    • admin

      سلام سوسن عزیز
      اصولا یادگیری زبان انگلیسی در سنین کودکی آسانتر و راحت تر انجام میشه به شرطی که آموزش زبان انگلیسی مطابق با سن بچه ها باشه
      به شما تضمین میدیم یادگیری زبان در سن 3 سالگی در مدرسه زبان بهترین تصمیم شما برای کودکتون خواهد بود.

  • سنا

    ببخشید من 12سالمه مامانم میگه کلاس زبان هنوز زوده بنظرتون اینطوره

    پاسخ
    • admin

      سلام سنا عزیز
      با احترام به مادر بزرگوارتون باید بگم بهترین سن یادگیری از 3 سالگی شروع میشه و هرچی دیرتر اقدام کنید یادگیری سخت تر خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید